WBNetADD connect
Direct contact

+32 16 43 11 00


Contacteer ons nu

U bent hier

3 tips voor een betere car policy

Nieuws
26 oktober 2017

 

Hoewel bedrijfswagens steeds meer kritiek slikken, beschikt een groot deel van de Belgische werknemers over zo’n wagen. Naast een onmisbaar werkinstrument, is het een vorm van alternatieve verloning die veel mensen graag accepteren. Duidelijke afspraken over het gebruik van de bedrijfswagen zijn essentieel. Dat kan in de vorm van een ‘car policy’. Deze schriftelijke overeenkomst tussen werkgever en werknemer beschrijft het gebruik en de wederzijdse rechten en plichten inzake de bedrijfswagen.

Onder het motto ‘goede afspraken maken goede vrienden’ is de car policy een onmisbaar document om problemen en discussies over de bedrijfswagen te vermijden. Met deze tips kunt u werken aan een beter bedrijfswagenbeleid.

  1. Beloon werknemers die extra veiligheidssystemen als optie nemen en verminder zo het aantal schadegevallen

Veel bedrijven kampen met slechte schadestatistieken: ze hebben een groot wagenpark en er gebeuren ook veel (kleine) ongelukken. Dat heeft een directe en indirecte impact op de kosten. Toch zijn bedrijven vaak ‘verplicht’ om een bedrijfswagen aan te bieden omdat de jacht op talent te groot is. Een oplossing daarvoor kan zijn om werknemers te belonen die veiligheidssystemen in hun wagen integreren en hierdoor hun leasebudget verlagen voor andere opties. Beloon uw werknemers hiervoor door ze bijvoorbeeld een extra vrijstelling cadeau te doen per verzekeringsjaar.

Er bestaan heel wat nieuwe veiligheidssystemen om ongevallen te voorkomen. Voorbeelden zijn een dodehoekverklikker (geeft een signaal als een ander voertuig of object zich in de dodehoekzone bevindt), een noodremsysteem (de auto remt automatisch bij een mogelijke aanrijding) en een vermoeidheidsindicator (waarschuwt de bestuurder als het rijgedrag vermoeidheid doet vermoeden). Weinig car policies zijn aangepast aan de hedendaagse technologieën. Ze vermelden wel vaak enkele verplichte elementen, zoals een airbagsysteem, gps, …

  1. Bepaal wie er met de wagen mag rijden

Specifieer wie er naast de werknemer al dan niet met de bedrijfswagen mag rijden. Leg duidelijk vast wat u verstaat onder gezinsleden, derden, … en bepaal dat de eindverantwoordelijkheid bij de werknemer ligt. Hij beslist zelf wie hij binnen de vastgelegde afspraken geschikt vindt om met de auto te rijden.

  1. Vermeld expliciet dat een geldig rijbewijs verplicht is

Het lijkt logisch dat de bestuurder van een bedrijfswagen enkel met een geldig rijbewijs de baan op mag. Toch maakt u best ook daarover expliciete afspraken. Vermeld in de car policy dat een werknemer verplicht is om u als werkgever in te lichten als zijn rijbewijs (tijdelijk) ingetrokken wordt. Als dit niet in de car policy geschreven staat, en de werknemer veroorzaakt een ongeval zonder rijbewijs dan is de werkgever verantwoordelijk en dus strafbaar. Hij heeft de wagen immers toevertrouwd aan de bestuurder.

Het staat vast dat een doordachte car policy u en uw werknemers heel wat ellende kan besparen. Het is de ideale tool om schadegevallen te beperken, als u hem consequent naleeft. Laat de werknemer ten slotte tekenen voor akkoord, dan staat de car policy op gelijke hoogte met de arbeidsovereenkomst en zal uw werknemer zorgvuldig met de wagen omspringen.

We hebben nog veel meer tips voor u! Kom op gesprek bij de domeinspecialist van ADD, Sirik Meyntjens. Hij adviseert u graag over de herformulering van uw car policy. Zo staan alle belangrijke afspraken zwart op wit.

Overige nieuws & events

  • Coronavaccin: recht op klein verlet, maar wat met arbeidsongevallen?

    De meeste van uw medewerkers krijgen binnenkort hun uitnodigingsbrief om zich te laten vaccineren. Ze mogen zich dan naar het vaccinatiecentrum in...
    06 mei 2021
  • Human Capital

    Arbeidsongeval of niet? 5 veelgestelde vragen aan de verzekeringsmakelaar

    Genieten werknemers thuis dezelfde dekkingen tegen ongevallen als op de werkvloer? Nu er door de coronacrisis almaar meer mensen thuiswerken, heerst...
    28 april 2021
  • Human Capital

    Arbeidsongeval: is occasioneel of structureel telewerken een verschil?

    Door de uitbraak van COVID-19 werden veel werkgevers plots verplicht om hun medewerkers thuis te laten werken. Lang niet alle werkgevers hebben eraan...
    23 april 2021
  • Social engineering: wat is het en hoe voorkomt u het?

    Social engineering klinkt misschien als iets dat door Mark Zuckerberg werd uitgevonden, maar dat is het zeker niet. Bent u zich voldoende bewust van...
    09 april 2021
  • Transport

    Wat is ongewild vrijwillig verblijf – en bent u ervoor verzekerd?

    Goederentransport verloopt zelden zonder tussenstops. Meestal is de route daarvoor te lang of sluiten de verschillende vervoerswijzen niet nauw...
    02 april 2021